The Mall lanceert gratis magazine ‘Mediawijs opvoeden’

Mediagebruik van tieners is een van de grootste uitdagingen bij het opvoeden, volgens veel ouders. Om opvoeders, docenten en zorgprofessionals meer inzicht te bieden in de online leefwereld van kinderen en tieners, maakte jongerenwerkorganisatie The Mall Gorinchem het magazine ‘Mediawijs opvoeden’. Hiermee willen ze handvatten geven om hen wijs te laten opgroeien met internet, social media en gamen. 

In het veertig pagina tellende magazine worden tal van relevante thema’s besproken, zoals schermtijd, TikTok, influencers en gamen. De onderwerpen zijn aangevuld met praktische tips en interviews met jongeren. Verder staan er ‘praatkaartjes’ in het magazine, die bijdragen aan een goed gesprek over mediagebruik. Het is geschikt voor ouders, professionals en docenten die werken met kinderen en tieners in de leeftijd van 8 tot 16 jaar.

“Veel ouders zeggen dat het mediagebruik van hun tiener de grootste uitdaging is bij het opvoeden”, zegt Leenard Kanselaar, Mediacoach en jongerenwerker bij The Mall. “Met dit magazine willen we op een toegankelijke manier inzicht bieden in hun online leefwereld. We geven handvatten hoe je hen wijs laat opgroeien met internet, social media en gamen. Zo willen we positieve betrokkenheid stimuleren.”

Alle leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van de Gorinchemse basisscholen hebben het magazine mee naar huis gekregen. Ook zijn ze beschikbaar gesteld op zestien locaties, in alle wijken van Gorinchem, zoals winkels, buurthuizen en de bibliotheek. De digitale versie van het magazine is hier te vinden.